Skip to main content

– Jeg spiser tre sjømatmåltider i uken

– Jeg spiser tre sjømatmåltider i uken

Skidronningen Marit Bjørgen spiser mye sjømat.

Fotograf: Sentralen

Ettersom skidronningen Marit Bjørgen trener mye er hun veldig bevisst på hva hun spiser, samtidig som hun har lite tid å bruke på matlaging.

Et kosthold bestående av mye sjømat, grønnsaker og pasta gjør det enkelt å få i seg essensielle næringsstoffer på en rask og effektiv måte.

– Jeg spiser minst tre sjømatmåltider i uken. Laks og pasta er en favoritt fordi det er så lett å variere, går raskt å lage og gir kroppen det den trenger både før og etter trening, sier Marit.

Les også: Slik ble Marit Bjørgen verdens beste skiløper

Trening og kosthold

Det å spise et godt og sunt måltid som gir energi før trening er viktig og har stor betydning for prestasjonen. Kroppen trenger påfyll av karbohydrater fra for eksempel pasta for å holde blodsukkeret normalt, samtidig som sjømat gir en viktig tilførsel av protein og en rekke andre essensielle næringsstoffer, inkludert vitaminer og mineraler.

– Hverdagsmiddagene trenger ikke å være så kompliserte. Ofte steker jeg bare laks og har kokt pasta og grønnsaker til. Det er raskt, enkelt og veldig næringsrikt, forteller Marit.

Se oppskrift: Marit Bjørgens pasta og laks med kremet pesto

Laks rett og slett

Laks er en anvendelig fisk som kan spises rå, kokt, stekt, ovnsbakt og grillet. Mulighetene til tilbehør er uendelige da den tåler både sterke og milde smaker. Til hverdags når tiden er knapp, er laks med pasta et godt utgangspunkt for en sunn hverdagsmiddag. Retten kan varieres med forskjellige sauser som pesto, tapenade, ostesaus eller tomatbaserte varianter. Dette er barnevennlig mat og noe hele familien elsker.

Se oppskrift: Marit Bjørgens ovnsbakte laks med tapenade og pasta

Barn + fisk = sant

Fisk er like viktig for barn som for voksne. Det er derfor viktig at fisk blir introdusert til barnet så tidlig som mulig. La fisken bli en naturlig del av hverdagsmiddagen. De milde og gode fiskene som laks og torsk kan være en fin start for de minste.

– Utvalget av fileter og klargjorte fiskestykker er stort, så det gjør laks og annen fisk til et enkelt valg i en travel hverdag, sier Marit som under hele graviditeten har vært enda mer bevisst på hva hun har spist. Nå ønsker hun å overføre et sunt kosthold basert på masse sjømat til barnet og vil introdusere fisk så fort barnet kan spise fast føde.

– Til babyer og småbarn er det jo bare å koke fisken og mose den, gjerne sammen med litt søte grønnsaker som erter, søtpotet og gulrot. Lager du din egen barnemat har du full oversikt over hva barnet får i seg, tipser en av verdens mestvinnende langrennsløpere som liker å ha full kontroll i både skisporet og på hjemmebane.