Skip to main content

Blåskjell

Blåskjell

Smaken av dampede blåskjell er grunn god nok til å nyte delikatessen fra havet. Hvis du trenger enda en: Et halvt kilo gir deg en tredel av dagsbehovet ditt for jern.

Næringsinnhold
Næringsinnhold i 100 g blåskjell, rå (spiselig del)

Energiinnhold: 229 kJ eller 54 kcal

Næringsstoffer:
Protein: 10,4 g

Fett: 1,4 g
Mettede fettsyrer: 0,3 g
Transumettede fettsyrer: 0 g
Enumettede fettsyrer: 0,3 g
Flerumettede fettsyrer: 0,6 g
Kolesterol: 41 mg

Karbohydrater, totalt: 0 g

Vitaminer:
Vitamin A: 14 µg
Vitamin D: 0 µg
Riboflavin: 0,27 mg
Folat: 37 µg
Vitamin B12: 25 µg

Mineraler:
Jern: 5,8 mg
Selen: 51 µg

Kilde: Matvaretabellen 2006

Blåskjell finnes på 0 til 10 meters dyp langs hele kysten, ofte som belter i fjæra i tidevannssonen eller et stykke inn i fjordene. De lever av planteplankton. Blåskjellene gyter vanligvis mellom april og juni, når vanntemperaturen er mellom åtte og ti grader. De befruktede eggene utvikler seg til larver som svømmer fritt i cirka en måned inntil de fester seg på overflater på stein, fjell, båter og fortøyninger. Blåskjell fester seg til underlaget ved hjelp av såkalte byssustråder som skilles ut fra foten, og de kan senere flytte seg ved å strekke nye tråder.

Størrelse

Opp til 10–15 cm

Levealder

20 år eller mer

Med andre ord

Latin: Mytilus edulis

Engelsk: Blue mussel

Fransk: Moule commune

Tysk: Miesmuschel, Pfahlmuschel

Høsting

Fritidshøsting er vanlig, og noe høsting gjøres også med grabb fra båt på gode blåskjellbanker. Det er sesong hele året, men de beste blåskjellene høstes om høsten og vinteren. Blåskjell dyrkes også på såkalte bøyestrekk, vannrette systemer av tauverk som holdes oppe av bøyer, og fra disse linene henger tau eller bånd der blåskjellene kan feste seg.

Næringsinnhold

Sjømat inneholder nesten alle de sentrale næringsstoffene som kroppen trenger. Blåskjell er spesielt rik på:

  • Protein, som bygger og vedlikeholder alle kroppens celler.
  • Vitamin B12, som er viktig for at kroppen skal danne nye celler, blant annet røde blodceller. Vitamin B12 kan bidra til å forebygge anemi, blodmangel.
  • Selen, et viktig medvirkende stoff i et enzym som bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen.

 

 Mer næringsdata på www.nifes.no/sjomatdata.