Skip to main content

Enkelt å lage barnemat med sjømat

Enkelt å lage barnemat med sjømat

Barnemat med sjømat er både godt og sunt til de små.

Fotograf: Thinkstock/Sentralen

Hjemmelaget barnemat med sjømat er både sunt og godt for babyen. I tillegg er det enkelt å lage selv. Her er tips og oppskrifter du kan starte med.

Ved å lage barnematen selv har du full kontroll på hva den inneholder og du kan tilpasse smakene etter hva resten av familien spiser.

– Sjømat er bra for babyer og barn generelt. Barn er i vekst, de skal lære seg nye ting og bevege seg. Da trenger de masse energi. Det er særlig viktig med de næringsrike omega-3-fettsyrene som kroppen ikke produserer selv, sier lege og matskribent Maria Arlén Larsen, som har laget flere oppskrifter på enkel barnemat på Godfisk.no.

Les også: Sunne matpakker med sjømat

– Både laks og torsk inneholder mange av de viktigste stoffene barna trenger, og er fint å introdusere i maten du lager til babyen, fortsetter Arlén Larsen.

Omega-3-fettsyren DHA er viktig for hjernen 

Det finnes ulike typer omega-3-fettsyrer. Spesielt viktig er omega-3-fettsyren DHA, som finnes i fet fisk som laks, sild og makrell. Denne fettsyren inngår i hjernens oppbygning og er viktig for hjernens vekst og utvikling.

Les også: Hvorfor er omega-3 sunt fett?

– Inntak av DHA er spesielt viktig fra siste trimester i svangerskapet, og frem til barnet er to år. Det er i denne perioden det meste av DHA-fettsyrene tas opp i hjernen. Mors inntak av DHA bidrar til normal utvikling av hjernen hos fostre og diende spedbarn, sier Norges sjømatråds matfaglige ansvarlige, Iselin Bogstrand.

Slik starter du med egen barnemat 

De fleste foreldre lar babyene prøve å spise fast føde fra seks måneders alder. Det er lurt å starte gradvis og gjerne så lite som en liten skje de første dagene. Dette blir da tilleggsnæring til morsmelk eller morsmelkerstatning.

Du må gjerne også tilsette morsmelk til maten for å gjøre den ekstra næringsrik og for at den skal få en fin konsistens. Et annet godt tips er å bruke en liten skje god olivenolje for å få ekstra myk og fin konsistens, samtidig som du tilfører sunt fett.

Enkelt å lage barnemat selv 

Det aller enkleste du kan gjøre i hverdagen er å mose fisk og grønnsaker som resten av familien skal spise. Bare husk å ta av til babyen før du salter. Det er viktig å passe på babyer ikke får i seg for mye salt fordi de ikke klarer å skille ut overskuddssaltet på samme måte som voksne.
Et generelt råd er å dampe maten i stedet for å koke for å miste minst mulig gode næringsstoffer. Det finnes egne kjøkkenmaskiner som gjør dette, men det enkleste og billigste er å bruke damprist i en kjele. Men du kan også fint koke maten. Da bør du bruke minst mulig vann.

Det er veldig enkelt å mose maten etterpå ved bruke kjøkkenmaskin med knivblader eller stavmikser. Men du kommer langt med bare gaffel, kniv og råkostjern.

Fordelene med å lage maten selv: 

  • Du har full kontroll over innholdet. Spesielt saltnivået er viktig å passe på. Babyer skal ha så lite salt som mulig.
  • Du kan bruke det ellers lager med rene råvarer til middag. Bare husk å ta av til babyen før du salter.
  • Ved å tilsette et mildt krydder eller urter som resten av familien bruker blir barnet vant til smaker som resten av familien spiser.
  • Det blir billigere enn å kjøpe hvis du lager stor porsjon og fryser ned i porsjonspakninger. I tillegg har du alltid middagsmat til babyen tilgjengelig!
  • Du kan selv velge konsistensen. Etter hvert som barnet blir eldre kan du ha grovere mos.

To gode oppskrifter for barn (fra 6 mnd.) av Maria Arlén

Denne torskegryten er svært enkel å lage, og inneholder viktige næringsstoffer som jern, og vitamin D og C, kalium, samt masse antioksidanter. 

Denne fiskegryten er svært næringsrik med vitaminene A, C, E og essensielle fettsyrer som Omega-3-fettsyrer.