Skip to main content

Sunne og gode tips til matpakken

Sunne og gode tips til matpakken
Fotograf: Istock / Bent Raanes Sørensen /Eva Stensland

Maria Arléns tips til deg som trenger inspirasjon til sunne og gode matpakker med sjømat.

Å lage sunne og gode matpakker trenger ikke å ta lang tid, og det er flere helsemessige og smaksmessige fordeler med å velge sjømat i matpakken – både i skole og jobb.

– Fisk er en god og ren proteinkilde, som fungerer som byggestoffer for musklene og øker metthetsfølelsen. Blodsukkeret holder seg stabilt, noe som igjen gir stabilt energinivå, økt konsentrasjon og mindre søtsug. Fet fisk som laks, sild eller makrell, gir gode omega-3-fettsyrer som stimulerer hukommelse, konsentrasjon og læring. Dette er spesielt viktig for barn som skal tilegne seg nye kunnskaper, og konsentrere seg om å lære, men det er vel så viktige for voksne som ønsker å prestere godt på jobben, sier lege og matspaltist Maria Arlén.

Se oppskrifter: Sjømat i matpakken

Tips til sjømat i barnas matpakke

Noen foreldre kan erfare at det er utfordrende å få barna til å spise fisk. Marias beste tips er å introdusere fisk på forskjellige og smakfulle måter til barna.

– Presentasjonen og det visuelle på tallerkenen kan være med på å friste barna til å spise. Bruk rønnsaker med farger, og la for eksempel barna sette sammen sin egen fiskeburger, taco eller grillspyd. Blandingsprodukter som fiskegrateng, fiskekaker, fiskeboller og fiskepinner som man lager selv eller kjøper, er også en måte å introdusere det på. Det er også viktig å huske på at selv om barnet ikke spiser fisk nå, må man fortsette å la barnet få muligheten til å smake og spise fisk, da dette fort kan endre seg, sier hun.

Les også: 10 gode oppskrifter for barn

Tips til sjømatlunsj for voksne
Du kan raskt og enkelt forberede lunsjen i forveien. Ovnsstek for eksempel fire fileter med fisk marinert i sitron og urter på 175 grader i ca. 15 min, og vips så har du basisingrediens til fire lunsjer med fisk, som du kan bruke i salat, omelett, på brødskiva eller i wrap, sier Arlén.

 

Gode lunsjtips for voksne:

  • Sashimi med avokado eller for eksempel fullkornsris
  • Fiskeburger. Også her kan du lage selv eller kjøpe grove. Du kan bruke andre smaker på disse enn de til barna
  • Rester av fiskegryte. Her er en god oppskrift på en fiskegryte som kan være middag dagen i forveien
  • Gravet laks med eggerøre og grovt brød
  • Omelett med reker eller fisk og dill med salat er fint for voksne også
  • Makrell i tomat som pålegg på grovt brød. Prøv gjerne å lage selv
  • Fullkornswrap eller grove pitabrød med fisk, og med masse gode grønnsaker og en sunn dressing som for eksempel kesam eller cottage cheese med urter

Les mer: Sunn og lett mat med Maria Arlén