Skip to main content

Derfor er det så sunt å spise fisk

Derfor er det så sunt å spise fisk

Fisk og skalldyr er noe av det sunneste du kan spise. Hvorfor ikke spise litt mer?

Fotograf: Synøve Dreyer

Vet du egentlig hvorfor «alle» sier at vi må spise mer fisk og sjømat? Fisk er rett og slett noe av det beste du kan gi kroppen din. Her får du svarene på hvorfor.

Mange ønsker å leve et godt liv, ha et sunt kosthold og gode vaner. Men når alt kommer til alt, så er det ingen dietter som gir deg en sunnere kropp enn når du spiser en variasjon av sunn mat. 

Fisk og skalldyr er kilde til mange av de viktigste næringsstoffene vi trenger for å leve et godt liv. Sjømat er også en redning i en hektisk hverdag ettersom det er noe av det raskeste du kan tilberede.

Sjømat passer i tillegg med mange ulike smaker og tilbehør. Har du for eksempel prøvd stekt ørret med en knasende god asiatisk salat? Eller hva med stekt torsk, ratatouille og byggris? Sunt trenger slett ikke være kjedelig.

Les mer: Sunne og spennende oppskrifter.

Det er enkelt å lage god mat med fisk og skalldyr. Hva er din favoritt?

Fisk har alle næringsstoffene du trenger

Her er en enkel og rask oversikt over hva du gir kroppen din når du spiser fisk.  

  • Proteiner: Fisk er rik på disse herlige byggeklossene som er helt nødvendig for kroppen. Det er utrolig enkelt å dekke behovet ved å spise gode kilder, som for eksempel sjømat. 
  • Omega-3-fettsyrer: Fet og halvfet fisk som laks, ørret, sild, makrell, og kveite har et høyt innhold av marine omega-3-fettsyrer. Som bidrar til å redusere risiko for hjerte- og karsykdom. Forskning viser at omega-3 også kan bidra til å opprettholde et normalt syn og en normal hjernefunksjon. Det er spesielt viktig å spise fet fisk når man er gravid. Et tilstrekkelig inntak av fettsyrer fra fisk under svangerskapet og amming bidrar til normal utvikling av fosterets hjerne og syn. Du får også i deg noe omega-3 gjennom mager fisk. En halv middagsporsjon med torsk er nok for å dekke det daglige behovet. 

Les mer: Det sunne fettet.

  • Vitamin D og A: Vitamin D arbeider sammen med kalsium, og sammen er de skjelettets beste venn. Vitamin A er viktig for synet og hjelper til med kroppens immunforsvar. Både vitamin D og A finner du i fet og halvfet fisk som laks, ørret, sild, makrell, og kveite.
  • Selen: Selen hjelper til med å holde deg frisk da det spiller en viktig rolle i kroppens immunforsvar. Sjømat er en av de få gode kildene vi har til selen i kostholdet. All sjømat er en rik kilde til selen.
  • Jod: Jod er viktig for stoffskiftet ditt og for mental utvikling og vekst hos fosteret under graviditet. Spis torsk, sei og hyse for å få i deg dette viktige stoffet.

Les mer: Om sjømat og jod.