Skip to main content

Derfor er det så sunt å spise fisk

Derfor er det så sunt å spise fisk

Fisk og skalldyr er noe av det sunneste du kan spise. Hvorfor ikke spise litt mer?

Fotograf: Inger Marie Grini

Vet du egentlig hvorfor «alle» sier at vi må spise mer fisk og sjømat? Fisk er rett og slett noe av det beste du kan gi kroppen din. Her får du svarene på hvorfor.

Mange ønsker å leve et sunt liv, ha et sunt kosthold og sunne vaner. Men når alt kommer til alt, så er det ingen dietter som gir deg en sunnere kropp enn når du spiser variert.

Fisk er en veldig god kilde til mange viktige næringsstoffer. Men fisk er ikke bare sunt. Det mange kan glemme er at fisk også er noe av det raskeste du kan lage i en hektisk hverdag.

Se oppskrifter: Raske middagsretter på 1-2-3

De fleste fiskeartene passer i tillegg med all verdens ulike smaker og tilbehør. Har du for eksempel prøvd laks tandoori eller torsk med asiatiske smaker? La inspirasjonen komme og nyt all den fantastisk gode sjømaten du kan lage!

Fisk er stappfull av viktige næringsstoffer

Her er en enkel og rask oversikt over hva du får igjen for å spise fisk.

  • Proteiner. Fisk er rik på disse herlige byggeklossene som er helt nødvendig å få tilført gjennom kostholdet.
  • Omega-3-fettsyrer. Fet og halvfet fisk som laks, ørret, sild, makrell, og kveite har et høyt innhold av marine omega-3-fettsyrer. Dette kan redusere risiko for hjerte- og karsykdom, og er viktig for hjernens funksjon da store deler av hjernen er bygget opp av disse sunne fettsyrene. Du får også i deg noe omega-3 gjennom mager fisk, en halv middagsporsjon med torsk er nok for å dekke det daglige behovet. 

Les mer: Det sunne fettet 

  • Vitamin D spiller en viktig rolle for å opprettholde et sterkt og friskt skjelett. Fet fisk er den aller beste kilden vi har til vitamin D i kostholdet. 

Se her: 5 gode grunner til å spise vitamin D

  • Vitamin A, som er viktig for synet og inngår i kroppens immunforsvar.
  • Vitamin B 12-mangel kan gi blodmangel. Fet fisk inneholder Vitamin B 12.
  • Selen spiller en viktig rolle i kroppens immunforsvar og kan blant annet beskytte mot utvikling av testikkelkreft. Sjømat er en av de få gode kildene vi har til selen i kostholdet.
  • Jod får du i deg ved å spise mager fisk. Dette er faktisk en av få kilder i kostholdet der du enkelt får tilført dette sporstoffet. Jod er viktig for stoffskiftet og for mental utvikling og vekst hos fosteret. I 2016 ble det for første gang siden før 1950-tallet rapportert jodmangel blant unge kvinner i Norge, noe som er svært urovekkende.

Les mer: Om sjømat og jod