Skip to main content

Derfor er jod og omega-3 viktig når du er gravid

Derfor er jod og omega-3 viktig når du er gravid

Både omega-3 og jod fra fisk kan ha stor innflytelse på fosterets kognitive utvikling. 

Fotograf: Istockphoto

Det er viktig å spise sunt og variert når man er gravid. Sjømat inneholder mange viktige næringsstoffer som blant annet jod og omega-3-fettsyren DHA. Begge spiller en viktig rolle for hjernens utvikling og vekst.

I det du leser dette deltar millioner av nervecellene i hjernen din i prosessen fra å se til å vurdere det du har sett, til å tenke på det du har lest og gjøre deg en oppfatning av det.

For at hjernen skal fungere optimalt trenger den vitamin B12, folat, karbohydrater, jod, omega-3 og en rekke andre viktige næringsstoffer.

Les også: Tips og oppskrifter om mat for hjernen

Omega-3 er viktig for hjernen 

Det finnes ulike typer omega-3-fettsyrer. Spesielt viktig er omega-3-fettsyren DHA, som finnes i fet fisk som laks, sild og makrell. Denne fettsyren inngår i hjernens oppbygning, og er viktig for hjernens vekst og utvikling.

Les også: Hvorfor er omega-3 sunt fett?

Inntak av DHA er spesielt viktig fra siste trimester i svangerskapet, og frem til barnet er to år. Det er i denne perioden det meste av DHA-fettsyrene tas opp i hjernen. Mors inntak av DHA bidrar til normal utvikling av hjernen hos fostre og diende spedbarn. Når barnet begynner med fast føde er det viktig å inkludere fet fisk i kostholdet.

Les også: Så enkelt lager du barnemat med sjømat

DHA-fettsyrene har innvirkning på signaloverføringer mellom nervene og har innvirkning på vekst av nervene i fosterlivet. Forskning tyder på at dette kan ha påvirkning til en rekke kognitive funksjoner som evne til å lære, skrive, huske og lese, men det er for lite forskning på det til at det kan bekreftes.

– Kvinner spiser generelt for lite fet fisk. Kun 21 prosent av norske kvinner får i seg den anbefalte mengde fet fisk, sier matfaglig ansvarlig i Norges Sjømatråd, Iselin Bogstrand.

Se oppskrifter: Rask og enkel middag med laks

Derfor er jod viktig for fosteret 

Jod er nødvendig for å danne livsviktige hormoner som er avgjørende for vekst, utvikling og en rekke stoffskifteprosesser i kroppen. For fosteret er derfor jod helt sentralt for utviklingen av hjernen og vekst. En rekke studier har funnet sammenhenger mellom lavt jodinnhold i kostholdet og økt forekomst av mental utviklingshemming i lavinntektsland. Selv mild jodmangel under graviditeten kan gi negativ effekt på barnas IQ.

Les mer omHvorfor kvinner bør spise mer jod

– Saltvannsfisk som hyse, sei, steinbit og torsk har et høyt innhold av jod. For eksempel inneholder 100 gram hyse cirka 320 mikrogram jod, til sammenligning gir ett glass melk 40 mikrogram, sier Bogstrand og legger til at hele 54 prosent av norske gravide kvinner har et lavere inntak av jod enn anbefalt.

Hun forklarer det lave jod-inntaket med at vi drikker mindre melk nå enn før, samtidig som vi spiser for lite fisk.

– Siden fôret til kyrene er beriket med jod blir meieriprodukter også rike på jod. Likevel drikker kvinner mindre melk. 23 prosent av norske kvinner oppgir at de regelmessig eller av og til også unngår å drikke melk. Samtidig spiser vi ikke nok fisk. Kun 31 prosent av norske kvinner spiser nok fisk, forteller hun.

Trygt å spise fet fisk som gravid 

Det lave inntaket av fet fisk kan skyldes en uro blant gravide kvinner. Bogstrand forklarer at det er trygt å spise sjømat når man er gravid.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet slår fast at fordelene ved å spise fisk oppveier klart den ubetydelige risikoen som dagens nivåer av miljøgifter og andre kjente fremmedstoffer i fisk representerer, sier hun.

Her er sjømaten du bør unngå å spise når du er gravid

Mat under svangerskapet kan påvirke barnets IQ 

Men hva vet vi om effektene av et godt inntak av DHA under svangerskapet på barnets kognitive funksjon senere i livet?

– En ting er i alle fall sikkert, både jod og omega-3-fettsyren DHA er viktig for hjernen, og det får du i deg ved å spise masse deilig sjømat! sier Bogstrand begeistret.

Slik får du i deg nok jod og omega-3 når du er gravid

  • Spis sjømat til middag 2- 3 ganger i uken og varier mellom hvit saltvannsfisk og fet fisk, 200 gram bør komme fra fet fisk for å oppnå DHA fettsyrenes positive effekt på hjernen.
  • Nyt gode brødskiver med fiskepålegg.
  • Ta anbefalt dagsdose med tran for å sikre tilstrekkelig vitamin D-inntak i vinterhalvåret mens du er gravid. Tran inneholder også omega-3-fettsyren DHA. Alle spedbarn bør få daglig tilskudd av D-vitamin fra de er fire uker gamle. Det anbefales at spedbarn får D-vitamintilskudd i form av tran som introduseres gradvis. Barn som ikke får tran, bør få D-vitamindråper i henhold til anbefalingen på pakningen.
  • Spis tre porsjoner med meieriprodukter som melk, ost eller yoghurt om dagen.