Skip to main content

Hvorfor er omega-3 sunt fett?

Hvorfor er omega-3 sunt fett?

Omega-3-fettsyrer finner du i fet fisk, nøtter, olje, avokado og frø.

Fotograf: Shutterstock

Det sunne fettet omega-3 er viktig å få i seg, og det er enklere enn mange tror. I tillegg til å spise fet fisk finnes det flere gode kilder som kan være med å dekke behovet.

Det er ulike typer fett i maten vi spiser. Mettet fett finnes hovedsakelig i kjøtt og meieriprodukter, mens umettet fett finner vi i nøtter, frø, olje, fisk og planter. Spiser vi mer av det umettede fettet og mindre av det mettede, vil risikoen for hjertesykdom reduseres. 

- Det kan gjøres så enkelt som at i løpet av uken bytter du ut noe av kjøttet med fet fisk, strør litt linfrø over havregrøten, heller en teskje olivenolje påsalaten eller nyter en neve nøtter en gang i blant, sier Godfisk sin matfaglige ansvarlige, Iselin Bogstrand. 

Hvorfor er omega-3 viktig? 

Omega-3 er umettede fettsyrer som det er helt nødvendig at vi tilfører gjennom kostholdet vårt. Omega-3-fettsyrer fra fisk (EPA og DHA) er fettsyrene som har vist å gi størst helsefordeler.

Forskning viser at et tilstrekkelig inntak av disse fettsyrene kan:

  • Redusere risikoen for hjerte- og karsykdom.
  • Bidra til opprettholdelse av et normalt syn.
  • Bidra til opprettholdelse av normal hjernefunksjon.

Det er spesielt viktig å spise fet fisk når man er gravid. Et tilstrekkelig inntak av fettsyrer fra fisk under svangerskapet og amming bidrar til normal utvikling av barnets hjerne og syn. Gravide og ammende anbefales i tillegg til å spise fisk, å ta daglig tilskudd av tran eller annet omega-3-tilskudd. 

Les mer: Fisk til middag tre ganger i uken.

Hva inneholder marine omega-3-fettsyrer? 

Laks, ørret, sild, makrell og kveite er spesielt rik på de sunne fettsyrene, men det finnes også noe marine omega-3-fettsyrer i mager fisk.

- Du kan for eksempel dekke ukesbehovet for omega-3 ved å spise en middagsporsjon laks, mens en halv middagsporsjon med torsk dekker det daglige behovet, forklarer Bogstrand. Et annet alternativ er å ha sursild på brødskiven. Sild er stappfull av omega-3 og andre viktige næringsstoffer.   

Stekt laks med bulgurslat er en smakfull og enkel rett som dekker ukesbehovet for marine omega-3-fettsyrer.                                                                                                                    

Kan omega-3-tilskudd erstatte fisk i kostholdet? 

Bogstrand forteller at det ikke er dokumentert at det gir samme helsefordeler å ta tilskudd av omega-3 i stedet for å spise fisk som er rik på fettsyren.

– Likevel inneholder omega-3-tilskudd vitamin D som kroppen har behov for, særlig i vinterhalvåret, for å opprettholde et sterkt skjelett. Spiser man fisk mindre enn tre ganger i uken gjennom vinteren, anbefales det å ta omega-3-tilskudd, sier Godfisk sin matfaglig ansvarlig.