Skip to main content

Hvorfor er omega-3 sunt fett?

Hvorfor er omega-3 sunt fett?

Omega-3-fettsyrer finner du i fet fisk, nøtter, olje, avokado og frø.

Fotograf: Shutterstock

Det er viktig å få i seg nok omega-3, heldigvis er det enklere enn mange tror. Mange har hørt at omega- 3 er bra for hjertet, men vet du hva mer det er godt for?

Det er ulike typer fett i maten vi spiser. Mettet fett finnes hovedsakelig i kjøtt og meieriprodukter, mens umettet fett finner vi i nøtter, frø, olje, fisk og planter. Spiser vi mer av det umettede fettet og mindre av det mettede, vil risikoen for hjertesykdom reduseres. 

Hvorfor er omega-3 viktig? 

Omega-3 er umettede fettsyrer som er helt nødvendig å tilføre gjennom kostholdet. Omega-3-fettsyrer fra fisk (EPA og DHA) er de fettsyrene som har vist å gi størst helsefordeler.

Forskning viser at et tilstrekkelig inntak av disse fettsyrene kan:

  • Redusere risikoen for hjerte- og karsykdom.
  • Bidra til opprettholdelse av et normalt syn.
  • Bidra til opprettholdelse av normal hjernefunksjon.

Det er spesielt viktig å spise fet fisk når man er gravid. Et tilstrekkelig inntak av fettsyrer fra fisk under svangerskapet og amming bidrar til normal utvikling av barnets hjerne og syn. 

Les mer: Fisk til middag tre ganger i uken.

Hva inneholder marine omega-3-fettsyrer? 

Laks, ørret, sild, makrell og kveite er spesielt rik på de sunne fettsyrene, men det finnes også noe marine omega-3-fettsyrer i mager fisk.

- Du kan for eksempel dekke ukesbehovet for omega-3 ved å spise en middagsporsjon laks, mens en halv middagsporsjon med torsk dekker det daglige behovet, forklarer Bogstrand. Et annet alternativ er å ha sursild på brødskiven. Sild er stappfull av omega-3 og andre viktige næringsstoffer.   

Stekt laks med bulgurslat er en smakfull og enkel rett som dekker ukesbehovet for marine omega-3-fettsyrer.                                                                                                                    

Kan omega-3-tilskudd erstatte fisk i kostholdet? 

Bogstrand forteller at det ikke er dokumentert at det gir samme helsefordeler å ta tilskudd av omega-3 i stedet for å spise fisk som er rik på fettsyren.

– Likevel inneholder omega-3-tilskudd vitamin D som kroppen har behov for, særlig i vinterhalvåret, for å opprettholde et sterkt skjelett. Spiser man fisk mindre enn tre ganger i uken gjennom vinteren, anbefales det å ta omega-3-tilskudd, sier Godfisk sin matfaglig ansvarlig.