Skip to main content

Hvorfor fisk er den smarte proteinkilden

Hvorfor fisk er den smarte proteinkilden

Spiser du sjømat får du masse proteiner, men også en haug andre næringsstoffer med «på kjøpet». 

Fotograf: Shutterstock

Mange lurer på hva de kan spise for å få i seg nok protein når de trener. Spiser du fisk, får du ikke bare proteiner, men mange andre viktige stoffer kroppen trenger. Smart, eller hva?

Stresser du for å få i deg nok protein? Da har vi en gladnyhet å komme med. Det er nemlig slett ikke noe «hokus pokus» å få i seg nok protein gjennom «helt vanlig mat», bare se hva skidronningen Marit Bjørgen har prestert med et helt vanlig kosthold.

Les mer: Slik ble Marit Bjørgen verdens beste skiløper.

Fisk og annen sjømat, egg, kylling, kjøtt, og magre meieriprodukter er de beste proteinkildene du kan få i deg. Proteinene i disse matvarene består av aminosyrer som er essensielle, det vil si at kroppen må få dem tilført gjennom mat da den ikke produserer de selv.

Les mer: Dette må du vite om karbohydrat, protein og fett.

Trenger du proteintilskudd når du trener?

Det er ofte snakk om proteiner når det kommer til trening. Mange tror de må bruke proteintilskudd for å få nok effekt av treningen.

Dette kan Godfisks egen matfaglig ansvarlig, Iselin Bogstrand, avkrefte.

– Hvis du trener 3-4 ganger i uken og beveger deg ellers i hverdagen, holder det med ca. 1 gram protein per kilo kroppsvekt. Dette får du i deg gjennom variert kosthold, sier hun.

De som trener mye og driver med idrett vil naturlig nok ha et noe større behov, både når det gjelder matinntak generelt og inntak av proteiner.

– Heller ikke der er protein en stor utfordring, spiser man mer vil man naturlig nok også få i seg mer protein. Det som er viktig er å velge de gode proteinkildene, fortsetter hun.

Godfisks matfaglige ansvarlig, Iselin Bogstrand, avkrefter at folk flest trenger proteintilskudd. Foto: Synøve Dreyer

Fisk er en ekstra smart proteinkilde 

Fisk og skalldyr er supre proteinkilder. Ikke bare er de rike på protein, men sjømat inneholder også en rekke andre næringsstoffer som er nyttige for kroppen.

– Varierer du mellom ulik typer sjømat gir du kroppen både jod, sunne omega-3-fettsyrer, selen, og vitamin D. Disse næringsstoffene finner man lite av i kylling og kjøtt. Når vi vet at fisk i tillegg er en god kilde til protein kan vi trygt si at fisk er et ekstra smart valg for kroppen, sier Bogstrand.

Les også: Derfor er sjømat sunn mat.

Kjenn på matgleden 

En annen side av matens helseeffekt er hvor viktig god mat er som et del av et godt liv. Å spise god mat gjør noe med oss. Mat skal smake godt og ikke bare gi nyttig næring.

Sunnhet og smak trenger ikke gå på bekostning av hverandre, spis mat som smaker godt!

Bli inspirert: Marit Bjørgens gode middagsoppskrifter.