Skip to main content

Kvinner bør innta mer jod

Kvinner bør innta mer jod

Lavt inntak av jod kan gi alvorlige helsekonsekvenser. 

Fotograf: Istockphoto

Mindre melkedrikking og lavt inntak av saltvannsfisk, har ført til jodmangel blant norske kvinner. 

Før 1950-tallet var det stor forekomst av jodmangel blant den norske befolkningen. I midten av århundret ble det tilsatt jod i kraftfôret til storfe for å bedre dyrevelferden. Som en positiv bieffekt av dette ble jodmangelen i befolkningen så og si eliminert da meieriproduktene fikk et høyt innhold av jod.  

I dag drikker nordmenn langt mindre melk enn tidligere. Undersøkelser viser at om lag en fjerdedel av norske kvinner utelukker melk fra kostholdet, noe som reduserer inntaket av jod betydelig. I tillegg spiser den norske befolkningen generelt for lite sjømat, noe som også påvirker jodstatusen i stor grad.

Helsekonsekvenser ved for lavt inntak av jod

For lite jod kan føre til struma og lavt stoffskifte. Struma sees ved at skjoldbrukskkjertelen blåses opp i kroppens forsøk for å kompensere for det lave jodnivået. Lavt stoffskifte kan gjøre at man føler seg trøtt og tiltaksløs. Man fryser lett, og blir lettere deprimert og ukonsentrert. Hukommelsessvikt er vanlig og kroppsvekten vil vanligvis øke, samtidig som man får smerter i ledd, humørsvingninger og søvnproblemer.

Jodmangel hos gravide

Jodmangel under graviditeten kan gi alvorlige konsekvenser for barnets helse. Selv mild og moderat jodmangel kan være uheldig for fosterets mentale utvikling. Kortvoksthet, mental utviklingshemming, og økt dødelighet hos foster og i spedbarnsperioden er observert ved svært lave verdier av jod.

Anbefalt jodinntak pr. dag:

  • 150 µg (mikrogram) for voksne
  • 175 µg for gravide
  • 200 µg for ammende

Slik får du i deg anbefalt mengde jod

I løpet av en uke er det anbefalt å innta tre fiskemåltider, både fet og mager fisk, i tillegg til tre meieriprodukter om dagen.

Les også: Tre i uken

Nedenfor finner du eksempler på middager som inneholder mye jod.

Torskesuppe med fennikel og reker - 196 µg

Se oppskriftTorskesuppe med fennikel og reker 

Grove seiburgere -120 µg 

Se oppskriftGrove seiburgere

Skrei med spinat og appelsinsaus - 208 µg

Se oppskriftSkrei med spinat og appelsinsaus 

Seiwrap- 120 µg jod

Se oppskriftSeiwrap