Skip to main content

Lær om proteiner, fett og karbohydrater

Lær om proteiner, fett og karbohydrater

Det er lett å bli forvirret, hva er egentlig sunt? Heldigvis er det enklere enn hva mange tror.

Fotograf: Shutterstock

Hva kan de ulike næringsstoffene gjøre for kroppen vår og hvor mye trenger vi? Her får du Godfisk-ekspertens tips.

Svaret er egentlig enkelt; litt av alt! Men en karbohydrat er ikke bare en karbohydrat, og det er ikke «ett fett» hvilket fett man spiser. De ulike næringsstoffene finner vi gjennom ulike kilder i kostholdet vårt.

Godfisk sin egen matfaglig ansvarlig, Iselin Bogstrand, guider oss gjennom de tre mest kjente næringsstoffene. Her får du hennes svar på de viktigste spørsmålene.

Karbohydrater for å få energi 

Hvorfor trenger vi karbohydrater?

– Karbohydrater er nødvendig for å tilføre kroppen energi og hjernen vår er faktisk helt avhengig av karbohydrater for å holde konsentrasjonen oppe. Karbohydratene finnes i blant annet korn, grønnsaker, poteter, frukt og ris.

Trenger alle like mye karbohydrater?

– Dersom du trener er karbohydrater ekstra viktig for å yte maksimalt på treningen. Det er derfor idrettsutøvere sluker flere karbohydrater enn de fleste av oss.  Men karbohydrater er viktig for å fungere optimalt i hverdagen for alle andre også.

Hva er «gode» og hva er «dårlige» karbohydrater?

– Det er riktig at det er stor forskjell på karbohydratene. Sukker og matvarer med hvitt mel, som loff og fin bakst, inneholder raske karbohydrater som gir ustabilt blodsukker. Mel som er laget på fullkorn, frukt og grønnsaker inneholder langsomme karbohydrater som gir metthetsfølelse og gir et mer stabilt blodsukker.

Godfisks matfaglig ansvarlig, Iselin Bogstrand, påpeker at det slett ikke er vanskelig å få i seg de næringsstoffene du trenger.

– Spis variert og inkluder sjømat, fargerike grønnsaker og fullkorn. Viktigst av alt, lag sunn, men også god mat, sier hun.

Helt fett med fett! 

Hva slags fett bør vi spise?

– Det er ulike typer fett i maten vi spiser. I fet fisk som laks, makrell og sild finner vi umettede fettsyrer, som kan bidra til å gi en rekke positive helseeffekter. Bytter vi ut mye av det mettete fettet, som vi finner mye av i blant annet rødt kjøtt og fete meieriprodukter, med umettede fettsyrer, kan det blant annet bidra til å redusere kolesterolet i blodet. Du finner også umettet fett i nøtter, avokado, frø og oljer.

Les også: Hvorfor er omega-3 sunt fett.

Hva skjer hvis vi får for mye av det dårlige fettet?

– En høy kolesterolkonsentrasjon er risikofaktor for utvikling av hjerte- og karsykdommer.

Proteiner; kroppens byggesteiner 

Hva er egentlig proteiner?

– I gjennomsnitt består menneskekroppen av hele 11 kg protein! Proteiner inngår blant annet i muskelvev, bindevev, hud, hår, negler, hormoner og enzymer.

Hvorfor trenger vi proteiner?

– Kroppen er helt avhengig av protein. Når neglene fornyes trengs det nye proteiner for å bygge nye, sterke negler. Når man vokser som barn trenger man proteiner for å bli «stor og sterk».

Hvordan får vi i oss proteiner best?

– Fisk, kjøtt, egg, meieriprodukter, korn, og belgfrukter er supre kilder til protein.

Les mer: Hvorfor fisk er den smarte proteinkilden

Vi trenger litt av alt, både karbohydrater, proteiner og fett. Ser tallerkenen din omtrent slik ut, med omtrent like deler av grønnsaker, fisk og poteter eller fullkornspasta/ris, er du langt på vei. Foto: Synøve Dreyer

Hvilke næringsstoffer finner vi i fisk? 

Inneholder fisk karbohydrater?

– Fisk inneholder så å si ingen karbohydrater.  

I hvilke fiskearter finner vi det gode fettet?

– Fettinnholdet avhenger av fiskeart og årstid. Makrell, laks og sild kategoriseres som fete fiskearter. Makrellens fettinnhold avhenger av årstiden, på våren kan fettinnholdet være så lavt som hele 5 prosent, mens på sensommeren kan den inneholde opptil 30 prosent fett. Ørret og kveite er halvfete fiskearter, mens torsk, sei og hyse har et svært magert fiskekjøtt. Torsken lagrer for eksempel ikke fett i muskulaturen, men i leveren. Torskelever er derfor rik på sunne fettsyrer.

Er det mye proteiner i all sjømat?

– Ja, både fisk og skalldyr er proppfull av proteiner. Proteinene fra fisk, kjøtt, egg og meieriprodukter er lettere for kroppen å nyttiggjøre seg av enn vegetabilske kilder. Fisk er ofte er like gode kilder til protein som kjøtt. Det er faktisk minimale forskjeller i proteininnholdet.