Skip to main content

Sjømat og svangerskap

Sjømat og svangerskap

Både omega-3 og jod fra fisk kan ha stor innflytelse på fosterets kognitive utvikling. 

Fotograf: Istockphoto

Under svangerskapet er det ekstra viktig å være bevisst på kostholdet. Her kan du lese mer om sjømat, kosthold og svangerskap.

Gi barnet en god start på livet med sjømat

Under svangerskapet livnæres barnet av den maten mor spiser, og det er derfor viktig å spise både sunt og variert. Nøkkelen til et godt og balansert kosthold er å spise litt av alt – både fet og mager fisk. Det anbefales å spise tre middagsmåltider med sjømat i uken, og bruk gjerne fisk som pålegg i tillegg.

Fisk er viktig for hjernens utvikling

Fet og halvfet fisk som laks, ørret, kveite, sild og makrell er gode kilder til sunne omga-3-fettsyrer, som hjernen vår bygges opp av. Et godt inntak av fet fisk under svangerskapet kan derfor ha positive effekter på barnets mentale utvikling.

Les mer: Om omega-3-fettsyrer og hvorfor det er så viktig

Inntak av jod er særlig viktig under svangerskapet. Et for lavt nivå av jod kan i verste fall føre til lavere IQ hos barnet.

Gode kilder til jod er mager fisk og meieriprodukter. 

Her kan du lese mer om jod.

Fisk er viktig for et sterkt skjelett

Vitamin D er essensielt for å utvikle og opprettholde et sterkt skjelett. Barnets vitamin D-status samsvarer med mors vitamin D-status. Sollys, fet fisk og egg er gode kilder til vitamin D, men ettersom det er lite sollys om vinteren i Norge er det viktig å innta nok gjennom kosten.

Se også: Sterkt skjelett med vitamin D.

For gravide anbefales det å ta en barneskje tran i vinterhalvåret i tillegg til å spise fisk.

Les mer: Om helsedirektoratets råd for utdypende informasjon rundt kosthold og graviditet.