Skip to main content

Sjømat og svangerskap: Spørsmål og svar

Sjømat og svangerskap: Spørsmål og svar
Fotograf: Istockphoto

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene gravide har om sjømat.

Er det noen typer sjømat som er viktigere enn andre å spise under svangerskapet?
Forskjellige typer sjømat har ulike mengder av de viktige næringsstoffene; Fete fisketyper er særlige gode kilder til marine omega-3-fettsyrer og vitamin D, mens magrere fisketyper som torsk inneholder mye jod. Det beste rådet er derfor å spise variert av både magre og fete fiskeslag.

Kan jeg spise sushi mens jeg er gravid? 
Gravide kan trygt spise sushi laget av rå, fersk marin fisk. For alle som lager sushi selv, gjelder rådet å fryse ned fisken før bruk for å drepe eventuelle parasitter.

Se forøvrig: Mattilsynets tips og råd om riktig behandling av fisk til sushi 

Kan jeg spise røkt laks under graviditeten?
Ja, røkt eller gravet laks kan stå på handlelista mens du er gravid. Spis produktene når de er ferske, og hold deg godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Kan jeg spise påleggssild mens jeg er gravid?
Ja. For gravide, som for alle andre som lager pålegg selv av fersk sild, gjelder rådet å fryse ned fiskekjøttet før bruk for å drepe eventuelle parasitter.

Kan jeg spise lutefisk mens jeg er gravid?
Det er ingen grunn til å unngå lutefisk mens du er gravid.

Er det noe jeg bør unngå når jeg er gravid? 
Når du er gravid bør du unngå:

  • Rakfisk.
  • Selkjøtt.
  • Blåkveite.
  • Hai.
  • Sverdfisk.
  • Skate.
  • Gjedde og abbor over 25 cm.
  • Ørret og røye over en kilo. Gjelder ikke oppdrettsørret/regnbueørret.
  • Fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt.
  • Fiskelever og produkter med fiskelever.
  • Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.

Les mer: Generelle råd for gravide.