Skip to main content

Sjømat til middag tre ganger i uken

Sjømat til middag tre ganger i uken

Spiser du nok sjømat?

Fotograf: Synøve Dreyer

Tre middager med fisk og skalldyr i uken bidrar til bedre helse. Se hvor enkelt det kan gjøres. 

De fleste har vel hørt at vi bør spise 2-3 middagsmåltider med sjømat i uken. Dette er noe myndighetene anbefaler, og det anbefales ikke uten grunn. Fisk og skalldyr er nemlig full av mange viktige næringsstoffer.

– I tillegg er fisk noe av det raskeste du kan lage. Kombinerer du det med friske fargerike grønnsaker og fullkornsprodukter, så er det egentlig ganske enkelt å ha et sunt kosthold, mener Godfisks matfaglige ansvarlig, Iselin Bogstrand.

Les også: Derfor er sjømat sunn mat.

Noen tips for å komme i gang 

Ønsker du å spise mer fisk, men trenger noen råd for å komme i gang? Bogstrand anbefaler at man ikke setter for strenge krav til seg selv:

  • Går dere fra null middagsmåltider med sjømat i uken til èn er dette langt mer enn ingenting!
  • Hva med å begynne å planlegge middagsmåltidene? På den måten er det enklere å tilpasse menyen slik at den blir mer variert og smakfull.
  • Spontanhandling gir ofte mindre smarte valg.
  • Ikke gjør det å begynne å spise mer fisk til nok et «gjøremål». Det å spise variert og godt bør heller sees på som en fin mulighet til å samle dem man er glad i rundt middagsbordet og nyte et godt måltid sammen.
  • Lag fargerike sjømatretter som smaker!

Les mer: La deg inspirere av våre smakfulle og sunne retter.

Er du usikker på hvordan du steker, trekker eller baker fisk? Fortvil ikke! Sjekk ut disse tilberedningstipsene, og se hvor enkelt det faktisk er.

Fisk + brødskive = sant! 

Du kan selvfølgelig spise fisk som pålegg også. Så glade som vi nordmenn er i brød, er dette en perfekt måte å spise litt ekstra fisk på.

– Faktisk så tilsvarer seks påleggsporsjoner med fisk omtrent én middagsporsjon. Makrell i tomat eller sild på brødskiven, fiskekaker i matpakken og røkt laks til helgefrokostens eggerøre er gode eksempler på hvordan man kan spise fisk utenfor middagsmåltidene. Lett som en plett, avslutter Bogstrand.

Les mer: Tips til sunne og smakfulle matpakker.